Jak kwiaciarnie w Holandii dbają o sprzedaż kwiatów?

W 2030 roku milenialsi oraz pokolenie Z będą stanowiły połowę populacji Holandii. Dlatego VBW, -holenderskie Stowarzyszenie Sprzedawców Kwiatów- zainteresowało się tymi grupami odbiorców, mając nadzieję, że zachęcą ich do kupowania kwiatów w kwiaciarniach.

Stowarzyszenie zleciło stworzenie raportu, który bada obie grupy wiekowe klientów, ale rozpatruje je właśnie pod kątem preferencji dotyczących zakupu kwiatów.

Od razu na wstępie autorzy raportu tłumaczą, skąd pomysł na cały dokument:

Otóż o ile w tej chwili głównym klientem kupującym kwiaty w kwiaciarni jest ten w dojrzałym wieku, o tyle jego siła nabywcza będzie słabła z każdym rokiem i diametralnie zmieni się w przeciągu najbliższych 10 lat. Dlatego Stowarzyszenie Sprzedawców Kwiatów chcąc pomóc swoim członkom w dalszym rozwoju krytycznie oceniło nowe pokolenia potencjalnych klientów, by nakierować właścicieli kwiaciarń na działania, które pomogą ‘wychować’ nowe pokolenia i przyciągnąć do kwiaciarni.

Cenni klienci

Pokolenie millenialsów to tzw młodzi dorośli, już w pełni samodzielni ekonomicznie, ale jednocześnie wolni od pragmatyzmu swoich rodziców. Wychowani w czasach dobrobytu, w mniejszym stopniu zwracają na ceny i łatwiej sięgają po portfel, gdyż są przyzwyczajeni do wygodnego życia i gotowi za nie zapłacić.

Pokolenie Z dopiero wchodzi na rynek i jeszcze nie cieszy się pełną wolnością finansową, ale-jak zauważają autorzy raportu- są niezwykle cenni, właśnie ze względu na swój młody wiek. Otóż jeżeli przyzwyczają się do regularnego kupowania kwiatów,

będą bardzo cennym i przyszłościowym klientem,
który będzie się zaopatrywał w kwiaty przez kolejne 50 lat!

W Polsce również powstają różne raporty na temat millenialsów i pokolenia Z, choć niestety na razie nie powstał żaden dedykowany typowo branży florystycznej. Ale biorąc pod uwagę ogólnie dostępną wiedzę na ten temat, mogę wnioskować, iż pokolenia te w Holandii i w Polsce nie różnią się między sobą w sposób znaczący. Może z wyjątkiem samego poziomu zamożności, co wprost wynika z poziomów gospodarczych obu krajów. Dlatego z dużą dozą prawdopodobieństwa można przełożyć dane z raportu na terenie Holandii, na polską rzeczywistość, choć oczywiście pewne wnioski trzeba dostosować do rynku polskiego.

Jakość i…

Jak donosi raport, jest kilka ważnych kryteriów dla tych grup kupujących. Najważniejszym jest jakość usługi oraz jakość produktu. W tym punkcie nie ma żadnych różnic dotyczących starszego pokolenia, a tych wkraczających na rynek. Natomiast ciekawym wnioskiem jest to, że sam

proces zakupu kwiatów również powinien być miłym przeżyciem.

Dlatego tak ważna w Holandii jest właściwa obsługa klienta.

Młody klient żyje w świecie nieskończonych możliwości, jest też przyzwyczajony do łatwego stylu życia, jest zatem skłonny nawet zapłacić więcej za produkt, aby tylko spełniał jego oczekiwania. Jeżeli nie- sprawa szybko się komplikuje dla sprzedawcy kwiatów, gdyż świat przepełniony możliwościami i krzyczący o atencję ( i zasoby finansowe) szybko odwróci jego/jej uwagę od florysty i kwiatów, które nie spełniają oczekiwań.

Pokolenia te czują się doskonale w świecie online, gdzie czują się nieograniczeni niczym (miejscem ani czasem). W świecie realnym są wychowani przez pragmatycznych rodziców, więc jest w nich wewnętrzny konflikt między łatwością i dostępnością dóbr otaczającego świata, a ogólnie pojętym zrównoważeniem i troską o jego dobro. Przy czym akurat w przypadku kwiatów ciętych, pojęcie zrównoważnie tłumaczone jest bardziej na świeżość kwiatów oraz ich trwałość w wazonie.

Ponieważ pokolenia te z łatwością poruszają się w Internecie, korzystanie z social mediów to wręcz konieczność dla kwiaciarń chcących pozyskać młodszego klienta. Tutaj raport zwraca uwagę na jedną ważną kwestię: sama obecność to za mało, trzeba aktywanie dbać o swoje profile, i na bierząco uaktualniać stronę internetową, tak by nie zawierała błędów. Jakość również w kontekście cyfrowej obsługi młodego klienta ma kluczowe znaczenie, by chciał z nami zostać na dłużej.

Raport oferuje sporo ciekawych porad, jak w praktyce zastosować pewne wnioski z obserwacji młodych pokoleń klientów, rozkłada również na czynniki pierwsze ich zachowania i motywacje, którymi się kierują dokonując zakupowych wyborów. Myślę, że pomimo wielu podobieństw obu grup w Holandii i w Polsce, na polskim rynku też mogłaby powstać taka publikacja, która miałaby na celu pomoc w zdobyciu i utrzymaniu młodego i kapryśnego klienta z pokoleń millenialsów oraz Z.


Raport został opublikowany po niderlandzku i udostępniony członkom Stowarzyszenia Sprzedawców Kwiatów (Vereniging Bloemen Winkeliers) w Holandii.

Autorzy raportu: Corné Witte & Matthias Postma