Słowem wstępu, wspominając w tytule powrót, miałem na myśli ostatnią datę, w której targi się odbyły, a mianowicie styczeń 2020 r. w standardowych, niepandemicznych warunkach.
„Radość, że IPM ESSEN może wreszcie ponownie się odbyć, była odczuwalna w każdej hali i na każdym stoisku.” W ten sposób Oliver P. Kuhrt, dyrektor generalny targów w Essen, podsumował długo oczekiwane spotkanie zielonego sektora pod koniec stycznia, które okazało się bardziej międzynarodowe, niż oczekiwano.
Ponad 40 000 odwiedzających z ponad 100 krajów przybyło do Essen, aby wymieniać informacje i składać zamówienia. Dostępna była szeroka gama produktów: 1 330 firm z 46 krajów zaprezentowało swoje innowacje i nowe produkty w dziedzinie roślin, technologii, florystyki i funkcji ogrodowych. Szczególnie modne były rośliny klimatyczne, przyjazne dla środowiska opakowania i alternatywy torfowe.
„Znaczenie IPM ESSEN dla globalnego zielonego przemysłu pozostaje wysokie nawet po pandemii. Międzynarodowość odbiorców handlowych jest zbliżona do poziomu roku 2020. Biorąc pod uwagę dynamiczną sytuację rynkową ostatnich kilku lat i wciąż zauważalne ograniczenia podróży, jest to świetny wynik” – powiedział Kuhrt.
Odsetek odwiedzających targi z zagranicy wyniósł 33%, w porównaniu do 40% w 2020 r. 39. Międzynarodowe Targi Roślin w Essen po raz kolejny okazały się prestiżową platformą zamówień: około 30% odwiedzających złożyło zamówienia bezpośrednio, a ponad dwie trzecie planuje zawrzeć umowy po targach na podstawie nawiązanych kontaktów i otrzymanych informacji.
„We wszystkich salach można było wyraźnie doświadczyć, na czym polega przedsiębiorczość ogrodnicza, czy to nowa technologia, nowe odmiany, czy nowe pomysły biznesowe. W ten sposób możemy sprostać wyzwaniom branży” – powiedział Jürgen Mertz, prezes Centralnego Stowarzyszenia Ogrodniczego (ZVG), koncepcyjnego sponsora IPM ESSEN. ESSEN.
Obawy związane ze zmianami klimatu
Zmiana klimatu dotyczy ogrodnictwa. Zrównoważona produkcja odgrywa coraz większą rolę w ogrodnictwie, tj. odpowiedzialne korzystanie z energii, wody, nawozów, podłoży i środków ochrony roślin. Różne start-up’y prezentowały projekty i rozwiązania w tym zakresie jednakowo w nowym Centrum Innowacji Technologii oraz na stoisku Młode Innowacyjne Firmy. Zaprezentowano przykład węgla drzewnego magazynującego CO2 z biomasy, który magazynuje wodę i uwalnia składniki odżywcze. W obszarze doniczek dominowały materiały z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i kompostowanych. Zaprezentowano również inteligentne rozwiązania transportowe i logistyczne w tym oprogramowanie.
W obszarze roślin „zielonych bohaterów klimatu” postawiono na te, które radzą sobie z suszą, upałami i ulewami. Ocieplanie klimatu pozwala też na realną uprawę roślin doniczkowych oraz roślin śródziemnomorskich, aby kwitły w ogrodzie w strefie klimatu umiarkowanego.
Centrum IPM Discovery dostarczyło dalszych informacji dzięki innowacyjnym koncepcjom sprzedaży i Speakers’ Corner, gdzie poruszano tematy związane z marketingiem i mediami społecznościowymi
zielonego przemysłu. Co było uderzające w tym roku: IPM ESSEN był obecny niż kiedykolwiek w sieciach społecznościowych. Wielu wpływowych podcasterów publikowało i relacjonowało światowe targi. Tylko w czasie ich trwania kanał na Instagramie osiągnął wzrost o 34 procent, a kanał Linkedin o 16 procent.
Przegląd roku florystycznego
IPM ESSEN 2023 po raz kolejny było centralnym miejscem spotkań florystów z całego świata.Ogromna ilość kwiatów, mało liści, kolorowy styl retro i pudrowy pastelowy brąz stanowił dominujący trend w sztuce florystycznej. „IPM ESSEN 2023 przedstawił się jako zielony, pomysłowy i innowacyjny program florystyczny, a FDF World podburzyło świat florystyczny. Sektor jest zainspirowany, zmotywowany i bardzo dobrze ustawiony. Na szczególną uwagę zasługuje również ogromne zainteresowanie i motywacja młodzieży. W pokazach wzięło udział bardzo wiele klas szkół zawodowych ”, mówi zachwycony prezes FDF (Niemieckiego Stowarzyszenia Florystycznego) Klaus Götz.
Porywające pokazy na żywo na wyjątkowym, obrotowym podeście obejmowały również eliminacje do międzynarodowych mistrzostw młodych florystów „Eurofleurs 2023”, które odbędą się w Słowenii. Nowicjusz Anian Friedrich z Bawarii został reprezentantem Niemiec.
Sporym zainteresowaniem cieszyły się również zawody o Florystyczny Puchar Targów IPM. Tanja Korsak, florystka Blumen Westerheide w Mettmann, została zwyciężcą w klasyfikacji generalnej w kategorii nasadzeń w pojemnikach oraz kombinowanego bukietu.
W programie IPM ESSEN znalazły się również ceremonie wręczenia nagród. Pierwszego dnia targów najlepsze nowe rośliny zostały nagrodzone w prezentacji nowości IPM:
W przypadku wiosennej rośliny kwitnącej hybryda Primula polyantha 'Pollyanna’.
Dla kwitnącej rośliny doniczkowej, Anthurium andreanum 'Anthfysan’.
Dla zielonej rośliny doniczkowej, Philodendron erubescens 'Pink Bikini’.
Dla rośliny drzewiastej Acer campestre 'Street Pillar’.
W przypadku roślin w pojemnikach Mangave „Mad about Mangave Blazing Saddles’
W przypadku kwiatów ciętych Chamelaucium 'Ever Flowering Wax’
Nagroda publiczności IPM Essen trafiła na ręce firmy Kientzler Jungpflanzen za pszonak (ErysiumRYSI 'Winter Spirit’ (hodowcą tej kreacji jest Silvia Hofmann)). Bylina ta wyróżnia się obfitym kwitnieniem i atrakcyjnymi, bursztynowymi kwiatami z czerwonym oczkiem.
W 2024 roku IPM Essen odbędzie się w dniach 23-26 stycznia 2024 r., kiedy to po raz 40 zostaną zainaugurowane na Messe Essen specjalnym programem jubileuszowym.
Autor zdjęć Rafał Kawałko