Po niemal roku w zamknięciu, wszyscy jesteśmy zmęczeni i tęsknimy za bezpośrednim kontaktem z drugim człowiekiem. Nie inaczej sprawa wygląda w sektorze roślin ozdobnych, co z kolei przekłada się na nowe trendy, które warto podkreślić.
Co rok Ambasada Królestwa Niderlandów aktywnie wspiera targi Zieleń to Życie. Idea, która za tym stoi, to oczywiście promocja zieleni (miejskiej i domowej), oraz kwiatów ciętych. Trend na rośliny przeżywa swój rozkwit, niemniej warto go dodatkowo rozwijać i to najlepiej w sposób praktyczny: poprzez umożliwienie przebywania wśród zieleni.
W żadnym innym czasie, jak właśnie w trakcie pandemii wiele osób zdało sobie sprawę, jak ważna jest jakość otoczenia, w którym przebywamy. W pierwszym momencie wszyscy intuicyjnie myślą o własnych domach i mieszkaniach, w drugiej kolejności o przestrzeni, w której przebywamy będąc w pracy, ale właśnie w trakcie pandemii okazało się, jak ważna jest również droga z domu do pracy, czyli w wielu przypadkach przestrzeń miejska. Nie każdy ma dostęp do własnego ogrodu, nie każdego popołudnia da się wyjechać na działkę. Ale zawsze warto wyjść na spacer i dlatego warto mieć zieloną przestrzeń, dosłownie w zasięgu kilku kroków od domu.
Zieleń w Bredzie
O takie przestrzenie właśnie od kilku ładnych lat z powodzeniem dbają zarządy zieleni, które z wielką wprawą i osobistym zaangażowaniem zmieniają przestrzeń publiczną w coraz bardziej przyjazną dla człowieka. Niemały wpływ na ten trend mają oczywiście też zmiany klimatu i coraz częstsze niepożądane zjawiska pogodowe, które mają miejsce w miastach. Ale każdy rozwój ma swoje etapy, a ten początkowy w przypadku zielonych miast w Polsce już dawno minął.
Dlatego właśnie, by dalej wspierać rozwój zieleni w miastach, ale na wyższym poziomie, Ambasada Królestwa Niderlandów zaprosiła na targi Toma Rozendal z Bredy, który jest odpowiedzialny za realizację odważnej wizji tego miasta. Breda bowiem chce się stać się pierwszym miastem-parkiem na świecie. Do realizacji takiego założenia prowadzi szereg działań, o których 1 września opowie gość targów. Całość jego wypowiedzi będzie transmitowana przez targi (oraz tłumaczona na polski). Zapraszamy do wysłuchania prelekcji na ten temat po rejestracji tutaj.
Roślinny kącik biznesowy
Targi od lat są miejscem, gdzie spotykają się producenci i handlowcy z architektami krajobrazu czy wreszcie z publicznością. Jest to przestrzeń do wypatrywania nowości szkółkarskich i do zawiązywania współpracy. Takie rozmowy często, ale nie zawsze odbywają się na samych stoiskach targowych. Jak wiadomo biznes lubi spokój, dlatego targi od kilku lat udostępniają przestrzeń, gdzie można usiąść przy kawie i porozmawiać o współpracy. W tym roku Ambasada dodatkowo ozdobi to miejsce roślinami, by zapewnić zielone przepierzenie i bardziej komfortowe warunki do takich rozmów. Jak wiadomo rośliny oczyszczają powietrze i dostarczają tlen, więc atmosfera do rozmów w dosłownym sensie tego słowa, również będzie lepsza.
Ponieważ sytuacja pandemiczna wciąż nie jest pewna, targi zdecydowały się na stream z niektórych treści, by zapewnić dostęp do wiedzy tym wszystkim, którzy z różnych względów nie są w stanie dotrzeć na Expo. By wizualnie wzmocnić zielony przekaz oferowany przez targi, Ambasada udostępniła zielone rośliny pokojowe, które będą dekorowały nagrywaną przestrzeń i jednocześnie oczyszczały powietrze w sposób czysto fizyczny wspierając koncentrację speakerów na targach.
Cyrkularność roślin
Jak wiadomo, targi to wielkie święto roślin, ale jak wszystkie święta- trwają tylko chwilę. Natomiast zielone rośliny pokojowe potrafią być wieloletnią ozdobą. Ambasada postanowiła wykorzystać tę właściwość i po zakończeniu targów przechowa rośliny do kolejnego wydarzenia wspieranego przez Niderlandy, jakim jest tydzień cyrkularności, który rozpoczyna się 11 października. W ramach tego tygodnia te same rośliny po raz kolejny ozdobią seminaria i wykłady, by swoją obecnością zwrócić uwagę na potencjał i ważność natury w gospodarce o obiegu zamkniętym. W ramach tych aktywności, rośliny staną się nagrodami w konkursie na zmniejszenie ilości odpadów żywnościowych i powędrują do nowych właścicieli po zakończeniu wszystkich wydarzeń.
W tym miejscu warto nadmienić, że również osłonki, w których umieszczone są rośliny, od lat ‘pracują’ i wykorzystywane są przez Ambasadę na różne okazje. Osłonki zostały kupione jeszcze w 2014 roku, z okazji wizyty Króla Willema Aleksandra w Polsce i od tej pory ozdabiają różne wydarzenia organizowane przez Ambasadę, promując jednocześnie najważniejszą zasadę obiegu zamkniętego, jaką jest ponowne użytkowanie tego samego przedmiotu.
Agnieszka Murawska
Ambasada Królestwa Niderlandów
Zdjęcia:
- Agnieszka Murawska
- Michał Bursig