Florystyka i tekst: Petr Anokhin
Fotograf: Belekova Aysalkyn
Autobus powoli wiózł mnie krętymi drogami prowadzącymi z gwarnego Biszkeku do cichego, spokojnego Karakolu. I chociaż na zewnątrz robiło się ciemno, nie sposób było nie zauważyć, jak wiosna stopniowo, ale pewnie wkraczała w swoje wcielenie. W Biszkeku zakwitły już morele, których śnieżnobiałe kwiaty tworzyły niesamowicie piękny obraz. A w Karakolu chłód jeszcze nie ustąpił, a ta dwoistość i zmiana nastroju za oknem mnie zafascynowały.
Moja podróż wydarzyła się dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności. Ze stolicy przyszła prośba – o zorganizowanie seminarium florystycznego. Cech florystów Kirgistanu, sponsorzy przyłączyli się do wydarzenia, a ja z radością się zgodziłem. Nauka i komunikacja z kolegami to zawsze niesamowity przypływ kreatywnej energii, co jest dla mnie bardzo cenne, ale sam proces jest bardzo odpowiedzialny. Przygotowania do wydarzenia rozpoczęły się natychmiast po intensywnych wakacjach marcowych.
Temat seminarium został ustalony na podstawie próśb słuchaczy: część była zainteresowana dekoracją okien, a część bukietem. Dlatego pierwszy dzień obejmował wykład z podstaw florystyki, ze stopniowym przejściem do technik dekorowania witryny sklepowej. Zadanie jest dość obszerne i trudne. Tym razem postanowiłem pokazać studentom prace w wazonach oparte na wzorach, zaczynając od prostych i stopniowo przechodząc do bardziej złożonych. Konieczne było przedstawienie kompozycji jako dzieła florystycznego. I zaczęłam od dwóch wazonów.
W przezroczystych naczyniach mocowanie materiałów musi być wykonane tak, aby elementy techniczne nie były widoczne. Z nieprzezroczystymi naczyniami z pewnością łatwiej jest pracować, ale tutaj również ważne jest, aby nie zapomnieć o niezawodnym utrwaleniu wszystkich szczegółów. Następnie zademonstrowałem bardziej złożone kompozycje i poruszyłem tematy, różniące się one od obiektu florystycznego.
Oczywiście dwa dni to za mało, szczególnie dla początkujących, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z florystyką. Takie wydarzenia są bardziej przeznaczone dla tych, którzy mają już jakieś pojęcie o temacie, lub po prostu dla inspiracji.
Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że nie każdy florysta potrafi jasno określić rodzaje prac florystycznych. Stworzenie produktu to tylko połowa sukcesu, równie ważne jest jego prawidłowe zaprezentowanie. Pod koniec dnia mieliśmy imponującą liczbę prac, które równie dobrze mogłyby być pokazem. Studenci byli zadowoleni, a to dla mnie najlepsza nagroda.
Drugi dzień poświęcony był bukietom w technice spiralnej i równoległej. Za każdym razem, prowadząc szkolenie, jestem zaskoczony różnorodnością wyników. I należy zauważyć, że bukiet równoległy każdego okazał się być na wysokim poziomie. Moje ostatnie prace demonstracyjne pokazałem bardziej rozważnie, co być może pomogło studentom lepiej uchwycić istotę procesu. Ja ze swojej strony otrzymałem ogromny zastrzyk pozytywnej energii i jestem gotowy kontynuować swoją drogę.
Korzystając z okazji, chciałbym wyrazić swoją wdzięczność Gildii Florystów Kirgistanu, a zwłaszcza Lilii Pietrownej Khan, za doskonałą organizację wydarzenia. Nie mogę nie wspomnieć o sponsorach – firmach 7cvetov.kg i orangereya_flowers za dostarczone materiały roślinne. Ich chęć wsparcia naszej inicjatywy bardzo mnie wzruszyła.
Petr Anokhin
