Nasza podróż na Mistrzostwa Saksonii w Florystyce 28-29 Marca Drezno

 

 

  Po raz pierwszy mieliśmy okazję oglądać z bliska rywalizacje florystów niemieckich na mistrzostwach na poziomie regionalnym.  Naszym powodem podroży do stolicy  Saksonii, był udział w mistrzostwach naszej redakcyjnej koleżanki Anny Janas, która na co dzień prowadzi swoją firmę florystyczną niedaleko Drezna.
Ania prowadzi własną firmę florystyczną niedaleko tego miasta, jest członkinią saksońskiego związku  florystów FDF Sachsen    organizatora mistrzostw Saksonii, które są organizowane od 1994 roku.

 

Wczesnym przedpołudniem udaliśmy się w 600km podróż do Drezna, mistrzostwa rozpoczynały  się o nietypowej porze bo o godzinie 19 w piątek. Pogoda była bardzo piękna wiec i podróż zleciała nam szybko.

Impreza odbywała się na terenie Wielkanocnych Targów Drezdeńskich w i towarzyszyła międzynarodowej wystawie Orchidei ( Ta postaram opisać w oddzielnym artykule).

W Imprezie wzięło udział  3 Saksońskich florystów.

Anita Hänsel (Drezno)

Anna Janas (Elstra)

Andre Paul Hussner (Drezno) 

W tym roku organizatorzy zdecydowali się na zupełnie nowy kierunek tematyczny: „Nowe Wizje”. Dotychczas tematy mistrzostw były związane z wiosną lub Wielkanocą, ale tym razem czeka nas prawdziwa niespodzianka! Temat „Nowe Wizje” zaskoczy nie tylko uczestników, ale również publiczność.

Każdy z zawodników miał specjalnie wydzielone miejsce do ekspozycji swoich prac obok sceny tam też komisja sędziowska oceniała prace. 

Pierwszego dnia mistrzostw zawodnicy mieli do wykonania 1 zadanie!

„Nocy Orchidei”

Zadanie I: Wiązany bukiet.

Temat: Typowa manga – manga jako forma wyrazu i sztuki
Termin manga jest używany w Japonii zarówno do komiksów, jak i kreskówek.

  • Typowe cechy sztucznej formy mangi mają być odzwierciedlone w bukiecie. Czas trwania 45 minut.

 

Bukiet  Ani Janas

Bukiet powstał na wydłużonej kryzie z drutu dla mnie bardzo ciekawa była forma bukietu jak i  użyty przez Anię materiał roślinny. Właśnie użycie odpowiednio zestawionego i ułożonego materiału roślinnego stworzyły efekt ruchu, niczym obrazki komiksu.   Całość tworzy harmonijną opowieść.

Mimo że przebieg linii w bukiecie jest niejednoznaczny, wzajemnie ułożenie roślin, kontrasty barw, zestawienie czerwonej róży piano i fioletowego storczyka w  Vanda w kontraście do delikatnych kwiatostanów traw  subtelnego clematisa doskonale zrównoważyło całość. Bordowa skabiosa i czerwony dziurawiec nadał bukietowi mocnego charakteru.

Całość wprost emanuje mocą , to bukiet dla osoby z silna osobowością. Często forma jest o wiele ważniejsza niż wielkość a  mi ta forma bardzo odpowiadała.

.

 

Bukiet Anita Hänsel

Bardzo ciekawa forma półksiężyca  nietypowy materiał roślinny pastelowe kolory maków, niebieska i biała czarnuszka damasceńska zielone lotosy orzechodajne to elementy najbardziej rzucające się w oczy.

Anita bardzo ciekawie rozmieściła materiał w bukiecie -optycznie wyglądał na asymetryczny, prawa strona zawierała większe elementy lewa była delikatniejsza granica przebiegała przez oś symetrii.

Andre Paul Hussner

 

Oj  tutaj  się działo! 

Spora okrągła kryza wykonana z derenia białego, w którym Andre poukładał kwiaty w formie wiru.  

Oglądając bukiet, mieliśmy wrażenie ze rośliny są ” wciągane ” do środka bukietu.

kolorystyka czarno czerwona rozjaśniona białą frezją, jarzminką i tawułką, czerwone duże pąki róż stanowiące największe elementy kompozycji  zrównoważone optycznie zostały przez delikatną drakiew (sacbioza) i drobniutkie kwiatostany krwiściagu lekarskiego wyciągnięte lekko nad kompozycje.

 Lekkość krwiściągu w połączeniu z pomalowanymi na czarno gałązkami gipsówki  nadawało całemu  dużemu bukietowi  delikatności, a sposób jego wyeksponowania potęgował   wrażenie ruchu wewnątrz bukietu.

 

Po zakończonej konkurencji modelki prezentowały bukiety na głównej scenie. 

Sobota 29.03.2025

Wszystkie

konkurencje odbywały  sie na scenie na oczach publiczności.

Zadanie  II: Interpretacja formy lirycznej (Haiku*) w naczyniu wypełniającym.

Theme: Poezja – jako wyraz sztuki literackiej.

Haiku to bardzo stara japońska forma poezji i są uważane za najkrótsze wiersze na świecie.

starożytna japońska forma poezji.

Praca Ani Janas

Tutaj pozwolę sobie zacytować opis pracy samej jej autorki najlepiej oddający zamiary 

„Zieleń wybucha cicho

staje się szalejący huraganem.

Kwiatowa pianka lśni”

 

Kompozycja kwiatowa harmonijnie łączy delikatność i potęgę natury, oddając dynamiczny charakter burzy opisanej w haiku. Białe kwiaty – ornithogalum, klematis, hortensja i czosnek – przywodzą na myśl delikatną pianę unoszącą się na powierzchni wody, migoczącą w świetle, subtelną, lecz jednocześnie świadczącą o sile żywiołów. W kontraście do tej spokojnej, eterycznej warstwy, pojawiają się niebieskie delphinium i fioletowy klematis, które symbolizują gwałtowność huraganu i burzy, nadając kompozycji dramatyzmu i ruchu. Zielony goździk brodaty dopełnia ten obraz, wzmacniając symbolikę piany, a jednocześnie podkreślając motyw odradzającej się natury po burzy. Pomarańczowe anigozantusy, przypominające smagające niebo błyskawice, przeplatają się z dynamicznie wijącymi się gałęziami wierzby mandżurskiej, której poskręcane formy odzwierciedlają siłę i nieprzewidywalność wiatru. Biały kamień, umieszczony wśród roślin, staje się symbolem zarówno potęgi żywiołów, jak i kruchości ludzkiej egzystencji wobec nieustannych zmian natury, a lustro w wodzie odbija światło, podkreślając ulotność i nieuchwytność tej chwili.”

Fotografia nie zawsze oddaje dokładnie całość bo brakuje w niej głębi dla mnie osobiście podoba mi sie w niej ruch budzącego sie życia. 

 

Andre Paul Hussner

Bardzo ekologiczna kompozycja Naczynie zamaskowane kawałkami kory  Kompozycja wysoka z wyciągniętymi wysoko kwiatostanami traw.

Bardzo ciekawe zestawienie roślin ciekawa kolorystyka spokojne kontrasty. 

Spore i ciemne czosnki  równoważą drobne szafirki  z cebulkami, scabiosa  do tego delikatne frezje fioletowe  frezje. 

Praca wykonana wbrew zasadom kompozycji,  które mówią że duże i ciemne elementy powinny być na dole a drobne i jasne u gór, ale zasady są po to, by je łamać szczególnie jeżeli potrafimy  to robić.

Zestawienie pomarańczowej  dużej szachownicy z drobną błękitną szachownicą  tworzą i kontrast barw i jednocześnie  kontrast wielkości.

Bardzo fajnie poprowadzone przy pomocy biało zielonych tulipanów linie wychodzące „poza  naczynie ” powodują ze kompozycja jest naprawdę ciekawa.

A dodanie delikatnych żółtych kulistych craspedi dodaje ciepła i fajnie kontrastuje z fioletowymi czosnkami.

Wyeksponowanie całości na odpowiednim stoliku gdzie na półeczce pod kompozycja znajdują sie skrzypce nadają całości odpowiedniego klimatu.

 

Anita Hänsel

 W jej pracy już same „naczynie” jest małym dziełem sztuki.

Można by powiedzieć ze wykonano je z jakiś leśnych odpadów -kawałków gałązek resztek pędów i  kawałków kory powiązanych sznurkiem umocowanych na zardzewiałym kawałku stali.   

Ćwierć kolista wydłużona szaro-brązowa forma tworzy piękną podstawę kompozycji, już samo naczynie jest fascynujące.

W połączeniu z delikatnymi roślinami o spokojnej kolorystyce tworzą bardzo delikatną i spójną formę.

Połączenie leśnej paproci polnej czarnuszki i szafirków z egzotycznym dendrobium, którego kwiaty przypominają delikatne ważki robi bardzo ciekawe wrażenie fajnie wyprowadzenie   linie przez zastosowanie kwitnących pędów i kwiatów czerwonej skabiozy nadają pracy lekkości.

W tej pracy zawodniczka po raz kolejny użyła bardzo nietuzinkowej formy. 

Konkurencja III

Zadanie : Dekoracja pokoju

Temat: Dekoracja pokoju – nowa rzeczywistość czy fikcja?
Powstają nowe obrazy – sztuka cyfrowa – stale się zmieniają, a granice są stale poszerzane.

Czy dzieło, które nie zostało bezpośrednio stworzone przez człowieka, jest sztuką? I czy uczciwe jest porównywanie tego do prac wykonanych ręcznie?

Czas trwania 120 minut.

Andre Paul Hussner

Bardzo odważne zestawienie nie tylko kolorystyczne, ale i kontrast egzotyki i wiosennych europejskich roślin.

Kompozycja symetrycznie podzielona na pół lewa strona natura kolor biały prawa strona barwiona egzotyka lakmusowo niebieski.

Praca bardzo silnie oddziałuje  na zmysły.

Część lewa na stopniowo rozszerzających się ku górze pędach leszczyny  Andre zamocował szklane fiolki  w których umieścił białe frezje i papuzie tulipany oraz tawułkę na pędach zamocowane były rośliny cebulowe wraz z korzeniami i cebulkami , białe drobne i duże narcyzy i delikatne szafirki  w niektórych miejscach florysty użył zielonego naturalnego mchu   ta cześć wyglądała jak naturalny ogród budzący sie po zimie na wczesną wiosna.

Prawa strona to kompletne przeciwieństwo nie tylko koloru i to zimnego, na ramie pionowo umieścił poskręcane tęczowe druciki. 

Barwiona na błękitno Ćmówka ( Falenopsis)  w połączeniu z zabawioną na fioletowo niebiesko chryzantemą czy barwionymi tulipanami zrobiono na odbiorcy szokujące wrażenie Myślę ze florysta celowo chciał osiągnąć taki efekt Żółta craspedia nawiązywała do jego pierwszej pracy czyli bukietu.

 

 

Anita Hänsel

Piękna czysta forma niewiele gatunków zestawienie wielkiego elementu z prawej strony z delikatnymi z lewej.

Kontrasty  formy struktury i tekstury.

Olbrzymia prosta forma helikonii po prawej zrównoważona podbarwianą  lunarią wyciągniętą wysoko ponad kompozycje  i pojedynczymi niebieskimi kwiatami storczyka Vanda.

Bardzo fajnie pociągnięte za pomocą roślin linie dla mnie Bajka uwielbiam takie czyste formy.

Anna Janas

Dekoracja pokoju – nowa rzeczywistość czy fikcja?”

I prazy tej pracy pozwolę sobie oddać głos autorce 

„Praca florystyczna ukazuje zderzenie dwóch światów – rzeczywistości cyfrowej i natury. Metalowa rama stanowi konstrukcję dla organicznych form, które zdają się wplatać w pikselową strukturę stworzonych z plexiglasu i zdjęcia elementów. Piksele symbolizują sztukę cyfrową, stanowiącą nową rzeczywistość, w której natura i technologia współistnieją i przenikają się nawzajem. Naturalne materiały, takie jak mech, gałęzie, kokedamy i paprocie, wprowadzają element życia i odrodzenia. Ich intensywna, zielona barwa kontrastuje z chłodną, geometryczną strukturą pikseli, co podkreśla granicę między światem organicznym a wirtualnym. Kolorystyka fioletowa, magenta i różowa w kwiatach symbolizuje przebudzenie i energię natury, podczas gdy suche trawy i oplątwy (tilancje) w brązowych odcieniach są metaforą przemijania i ulotności. Kompozycja oparta na wzajemnym przenikaniu elementów cyfrowych i organicznych stawia pytanie o granice między rzeczywistością a fikcją. Czy natura jest w stanie przetrwać w nowej, wirtualnej rzeczywistości? Czy może właśnie technologia staje się częścią natury? Praca zdaje się pozostawiać odpowiedź otwartą, prowokując do refleksji nad współczesnym światem i jego transformacją.”

W  tej konkurencji Praca Ani zajęła pierwsze miejsce. 

 

 

IV Konkurencja Niespodzianka często to ona wyłania zwycięzców 105 minut.

Wszyscy zawodnicy otrzymują ten sam zestaw roślin i dodatków. 

Dodatkami Tej konkurencję nie będę opisywał tu pozwolę aby każdy z was ocenił ja samodzielnie to nie moje lenistwo czy brak wyobraźni tylko tutaj najlepiej przemawiają prace.

 

 1  Anna Janas

2Anita Hänsel

Andre Paul Hussner

Na koniec małe podsumowanie z mojej strony.

  Na scenie wystąpiły 3 zupełnie inne osobowości, bardzo wyraziste Każda z tych osób podeszła zupełnie inaczej do tematów mistrzostw ale wszystkie 3 główne prace każdego zawodnika były ze sobą spójne  a jednocześnie bardzo kontrastowały z pracami pozostałych zawodników.

Przykładem jest bukiet czy kompozycje w naczyniu każdy z zawodników wybrał inna indywidualną formę i interpretacje zadania.

W dużej formie tez widać bardzo różne podejście do tematu

Komisja sędziowska nie miała łatwego zadania ocenia nie tylko wrażenia estetyczne ale i technikę wykonania i kilka innych aspektów 

Ocenę prac pozostawiam czytelnikom i dziękuje za przeczytanie mojej subiektywnej relacji.  

O  godzinie 17  29.03.2025 Ogłoszono wyniki

Zwycięzcą Florystycznych mistrzostw Saksonii 2025 został

Andre Paul Hussner

Drugie Miejsce ex aequo” 

Anna Janas i Anita Hänsel.

Gratulacje dla  zwycięzców.

Autorem zdjęć jest Michał Bursig