Biznes florystyczny XXI wieku

Najpierw epidemia Covid-19, potem wojna w Ukrainie a teraz inflacja zmieniła wszystko, nie tylko w branży florystycznej. Tylko co te zmiany oznaczają dla pracujących w branży florystycznej?

W zasadzie zmienia się wszystko, co znamy do tej pory w naszej pracy, nie ważne czy jesteśmy właścicielami kwiaciarni, pracowni czy jesteśmy pracownikami czy freelancerami.

Prawdziwy florysta

Florysta to zarejestrowany zawód wymagający odpowiednej wiedzy, kompetencji, umiejętności i doświadczenia. Poziom umiejętności zawodowego florysty musi być poprzedzony setkami godzin teorii i praktyki, nie tygodniowym kursem online. Edukacja florystyczna powinna zakończyć się egzaminem, a kursy odpowiednim certyfikatem.

Florystą nie może zatem nazwać się ktoś, kto jest uzdolniony plastycznie, lubi układać kwiaty i marzy mu się kwiaciarnia. Takie osoby nie inwestują w wiedzę o nazwach kwiatów, ich wymagań oraz sposobie ich łączenia. Ale niestety sprzedają swoje dzieła klientom, którzy później dziwią się, że bukiet 'pada’ po dwóch dniach od zakupu.

Takie działania psują obraz florysty jako grupy zawodowej, a klient, który otrzymuje zły produkt lub usługę, zaczyna omijać wszystkie kwiaciarnie i zniechęca się do kupowania kwiatów.

Jeżeli chcemy by nasz zawód się rozwijał, pilnujmy jakości kształcenia, gdyż brak właściwej edukacji jest jednym z największych zagrożeń dla zawodu florysty.

Rolę kontrolną nad edukacją mogłyby sprawować silne i niezależne organizacje branżowe, ale tylko pod warunkiem, że sami floryści będą w nich aktywnie działać na rzecz całego sektora. Na pewno nikt za nas nic nie zrobi.

Jednocześnie wykształceni floryści nie mogą spoczywać na laurach. Świat, technika i trendy zmieniają się dynamicznie, co sprawia, że podnoszenie kwalifikacji,  udział w pokazach, szkoleniach branżowych czy targach florystycznych to teraz podstawa.

Jakość i kilka innych drobiazgów

W naszej kulturze kwiaty są bardzo ważne.  Jest takie powiedzenie „Florysta nie sprzedaje kwiatów tylko uczucia”. I własne w takim podejściu leży przyszłość naszego zawodu. Przy dbałości o piękne kwiaty, unikatowe dodatki i doskonałą jakość florysta nie będzie musiał obawiać się towaru oferowanego w supermarkecie czy nawet wystawione w kwiatomacie.

Indywidualne dopasowane usługi do potrzeb klienta, wyczuwanie potrzeb klienta i fachowe doradztwo, to klucz do naszego sukcesu. To, w połączeniu z odpowiednią lokalizacją kwiaciarni, koniecznie z dobrym dojazdem i miejscami parkingowymi  oraz witryną, która zachęca do wejścia pozwoli nam osiągnąć sukces.

Ale dopiero budowa silnej własnej marki, pomysł na siebie, który przyciągnie do nas odpowiedniego klienta pozwoli na osiąganie odpowiednich marż. Media społecznościowe bardzo nam w tym mogą pomóc, ale pamiętajmy, że nasza praca jest odbierana w świecie realnym, więc oprócz samych kwiatów, musimy zadbać o odpowiednie wnętrze oraz uśmiechniętą obsługę naszej kwiaciarni.

Klient

Dzisiejsi klienci często kupują impulsywnie, szybko, i na ostatnią chwilę bo są zabiegani, dlatego dobrze zaopatrzone kwiaciarnie i pracownie z zadbanym marketingiem będą mogły uzyskać przewagę konkurencyjną nad tymi mniej dopracowanymi. Zwłaszcza, że wielu klientów lubi kupować stacjonarnie.

Zmienił się też otaczający nas świat a więc i potrzeby klienta i sposoby zakupu kwiatów. Więcej klientów zamawia kwiaty z dostawą, więc opakowanie aranżacji w szary papier już nie wystarczy- trzeba zastanowić się nad praktycznym, ale i efektowym zapakowaniem bukietu, by bez uszczerbku przetrwał podróż i cieszył oko już po rozpakowaniu. A przede wszystkim klient oczekuje od nas usług na znacznie wyższym poziomie, bo szuka w kwiaciarni unikatowych aranżacji skrojonych 'na miarę’.

Jak więc wygląda teraz świat florystów w Polsce?

Szanse

  • Rosnący popyt na usługi florystyczne i kwiaty.
  • Świadomy bardziej zasobny i wymagający klient.
  • Szybki dostęp do kwiatów i roślin z całego świata w dobrych cenach.
  • Wiele dobrych szkoleń, pokazów i warsztatów.
  • Dostęp do wiedzy i wydarzeń florystycznych na całym świecie.
  • Możliwość zatrudnienia wykwalifikowanej kadry.
  • Dostęp przez media społecznościowe do szerokiej gamy klientów

Zagrożenia

  • Sieci handlowe oferują coraz wyższej jakości kwiaty/ gotowe bukiety/rośliny w konkurencyjnych cenach
  • Sprzedaż na giełdach kwiatowych i hurtowniach florystycznych kwiatów klientom detalicznym w cenach hurtowych
  • Floryści działający w szarej strefie
  • Spadek jakości kwiatów oferowanych przez hurtownie
  • Gwałtownie rosnące koszty działalności
  • Kwiatomaty
  • Pseudo floryści psujący rynek

 

Zdjęcia prywatne archiwum autora