Botanica Ecologica autorstwa Barta Hassama – unikalne projekty z wpływami japońskimi, sekwencja Fibonacciego i secesja.

Bart Hassam został mistrzem świata na Interflora World Cup w 2019 roku, jednym z największych międzynarodowych konkursów dla florystów. Zeszłego roku zaprezentował dziesięć projektów, w tym kilka niesamowitych projektów z kwiatami Marginpar, na sympozjum AIFD „ROOTS” w Las Vegas. Ta prezentacja została nazwana „Botanica Ecologica”, nazwa, która odzwierciedla jego unikalny styl.

Z Down Under do Japonii

Bart dorastał w subtropikalnej Australii z dziadkami, gdzie babcia wprowadziła go w świat kwiatów. Nie wyobraża sobie już życia bez kwiatów. Po studiach florystycznyki komercyjnej, pomagał projektantce kwiatów Yoko Takahashi w Japonii. Wpływ Japonii jest nadal wyraźnie widoczny w jego twórczości. W połączeniu z zawsze ciepłą Australią i naturalnymi materiałami tworzy unikalny i innowacyjny styl z oszałamiającym rezultatem.

Tatami i Fibonacci

Jedną z technik, którą Bart często stosuje, jest „technika tatami”, której nauczył się podczas pobytu w Japonii. Technika tatami to ta sama technika plecionki, która jest często używana w Japonii do wytwarzania maty. Inną „zasadą”, którą Bart lubi przestrzegać, jest ciąg Fibonacciego, matematyczna seria liczb, która wydaje się być związana ze „złotym podziałem”. Preferuje pozycjonowanie trójkąta 3, 5 i 8, aby osiągnąć równowagę i napięcie. Eksperymentując z różnymi długościami, materiałami i odcieniami, tworzy urzekające projekty. Przeprowadzimy Cię przez pięć jego projektów pokazowych.

Wpływy japońskie

Pierwszy projekt Barta wyraźnie pokazuje japońskie wpływy. Używa techniki Tatami z trawą Igusa i używa głównie drutu i techniki mocowania drutu do zaciskania stalowej trawy. Do swojej pracy,  Bart wybrał śnieżnobiały Clematis Amazing® Vienna do swojego dość monochromatycznego projektu. Bart: „Uwielbiam używać różnych odmian i postrzegam to jako wspaniałą uroczystość, gdy różne elementy współpracują ze sobą, tworząc całość.”

Klasycyzm z secesyjnym klimatem

W świecie sztuki florystycznej istnieje intrygująca równowaga między nowoczesnością a tradycją, między przejrzystością a klasycyzmem. To jest dokładnie to, co Bart osiągnął dzięki tej uderzającej, wiszącej kreacji. Kwiaty odgrywają wiodącą rolę, stąd wybór dwóch prostych wazonów zamiast np. efektownej rokokowej urny. Do długich elementów w projekcie wykorzystuje pióra Emu, związane w ich naturalnym stanie. Te pióra mają piękny, naturalny wygląd. Wszystkie pojedyncze kwiaty, w tym Gloriosa, są ułożone w taki sposób, że całość przybiera zakrzywioną formę, przywołując piękny secesyjny klimat. Bart zauważa, że taki projekt nie byłby nie na miejscu na przykład w lobby hotelowym.

Organiczne i liniowe

Inspirowany poprzednim projektem, ale jedyny w swoim rodzaju. Ten szczególny projekt z jeszcze innym secesyjnym charakterem jest wykonany z „Dingo Fern”, materiału, który jest krótszy i grubszy niż pióro Emu. Chociaż Bart pochodzi z tropikalnej Australii i preferuje pracę z subtropikalnymi kwiatami i materiałami, do tej kreacji wybrał klasyczną europejską atmosferę. Projekt jest organiczny i liniowy, dzięki czemu wszystkie formy i cechy kwiatów są wyraźnie widoczne. Bart ponownie zastosował w swoim projekcie Clematis Amazing® Vienna. Aby nadać projektowi luksusowy wygląd, Bart zdecydował się na odrobinę złota.

Kwiaciarnia VS. Architekt

Jako dziecko Bart zawsze był zafascynowany tym, jak rzeczy do siebie pasują, a gdyby nie był kwiaciarzem, prawdopodobnie byłby architektem. Lubi miękkie, zakrzywione linie, znak rozpoznawczy stylu secesyjnego, i stara się włączyć je do swoich projektów, gdy tylko jest to możliwe. Tak jest w przypadku tej kreacji, w której używa czterech butelek i złotego drutu, aby stworzyć kształt litery U. Używa tego przewodu tylko w trzech miejscach do eleganckiego połączenia. Ten wyjątkowy projekt zawiera przede wszystkim zielone materiały, takie jak liście bambusa i paprocie. Dzięki Gloriosie Bart dodaje ciężaru zewnętrznym krawędziom.

Nieustraszenie promienny

W swoim najnowszym dziele Bart przesuwa granice, zapuszczając się na niebezpieczne terytorium. Centralnym punktem tego wielkiego projektu jest kwartet dużych wazonów i drutu z kurczaka. Projekt jest pod wpływem japońskiej estetyki, a Bart wyjaśnia, że zawsze doradzano mu, aby tworzył „wdzięczne baletnice”, a nie „zapaśniki sumo”. Stara się, aby jego kompozycje były lżejsze, wyższe i delikatniejsze. Agapanthus Gletsjer jest ukoronowaniem tego ogromnego stworzenia.

Showtime

Bart Hassam wyraźnie czuje się na scenie jak w domu. Dzieli się swoją historią i dziełami z polotem i wigorem. Kwiaciarnie i my jesteśmy urzeczeni jego słowami. Jeśli kiedykolwiek będziesz miał okazję zobaczyć Barta na żywo na scenie: zrób to!

Więcej o Bart Hassam? Śledź jego Instagram tutaj.

Zdjęcia Nico Alsemgeest

Podziękowania Marginpar