Otwieram swój biznes florystyczny. Okiem praktyka.

W artykule kwiaciarnia czy pracownia florystyczna opisałem mocne i słabe strony obu alternatyw. Dla osób chcących założyć biznes florystyczny wybór zależy od tego, w czym czujecie się mocni, miejsca i środków, jakimi dysponujecie. Możecie wybrać coś pomiędzy, jedno jest ważne przy otwarciu własnej działalności gospodarczej to kapitał rozumiany materialnie, ale i kapitał wiedzy, doświadczenia zawodowego i umiejętności. Dobrze jest rozeznać rynek w miejscu, w którym chcecie otworzyć biznes. Mocne i słabe strony już istniejących firm, diagnoza czego na lokalnym rynku brakuje.

ETAP I pomysł

           A. Nazwa naszej firmy powinna być wyróżniająca, niebanalna,  prosta,  oddająca charakter miejsca i nas.

B. Co nas będzie wyróżniać? Otwierając nowy punk w danym miejscu, dobrze jest od początku czymś się wyróżniać, zaspokajać inne potrzeby niż konkurencja, postawić na nowy rodzaj usług,  niszę na rynku. Jeżeli wszyscy w okolicy biją się o branżę ślubną postawić na bukiety lub florystykę funeralną.  Wybrać raczej troszkę większy lokal i zaoferować bardzo ostatnio poszukiwane kwiaty doniczkowe, donice i osłonki dla nich, podłoża i nawozy, ale przede wszystkim fachowe doradztwo i wiedzę. Dobrym pomysłem dla osób dobrze przygotowanych zawodowo to postawienie na lekkie, botaniczne bukiety, które zawierać będą wiele elementów z okolicznej przyrody – łąk, pól i lasów,  stawianie zawsze na sezonowe w danym miesiącu ciekawe dodatki do bukietów. Postawić na fajne, intrygujące zestawy kolorów i gatunków czasem wręcz na prostotę form. Zwrócić większą uwagę na florystykę funeralną, czyli pogrzebową. Na tym polu też mamy olbrzymie pole do kreatywnego podejścia, klienci oczekują od nas kreatywnego podejścia, czegoś nowego, a nie tylko ciężkie wiązanki na stroiszu. Idąc pożegnać bliską osobę, chcą coś indywidualnego, kwiatów, które ta osoba lubiła. Natura, przyroda, botanika i  ludzie w epoce coronawirusa wracają do „korzeni”, bliskości tego, co ważne w życiu,  wraca zapotrzebowanie na ekologię Nawet takie drobiazgi jak papierowe torebki do pakowania, ciekawy papier, naturalne pojemniki i naczynia robią różnicę. Postawienie na bliskość, stwórzmy przyjazne miejsce, do którego chce się przychodzić, odwiedzać. Dysponujmy profesjonalną wiedzą, cały czas dokształcajmy się, stawiajmy na media społecznościowe. Podstawa własna strona internetowa, profil na FB i Instagramie, mądra i przemyślana polityka publikacji. Jednak podstawą jest dogłębna wiedza, doświadczenie i umiejętności zawodowe, fajnie mieć dobre wykształcenie zawodowe, choć nie musi być to od razu droga szkoła florystyczna, ale ukończone profesjonalne kursy i szkolenia oraz warsztaty, ale przede wszystkim praktyka zawodowa. Nawet najlepsza szkoła i tytuł nie zastąpią umiejętności zawodowych i doświadczenia, nie doradzam otwierania własnego biznesu bez doświadczenia. 

dav

          C Kapitał materialny po ludzku pieniądze na rozruch i pierwsze kilak lub kilkanaście miesięcy nasza firma nie od razu będzie                          przynosić zyski.

ETAP II Lokalizacja

Następnie wybrać lokalizacje to bardzo ważne lokal musi być dostosowany do naszej działalności. Jeżeli to mam być kwiaciarnia to, jaka jest witryna, czy jest możliwość zrobienia ciekawej dekoracji na zewnątrz. Jeżeli jest to bardzo słoneczna ekspozycja (np. południowa) to czy jest możliwość zacienienia. Ważne jest odpowiednie ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja w kwiaciarni, musimy mieć odpowiednią temperaturę i możliwość odprowadzenia wilgotności. Czasami warto zapłacić wyższy czynsz, ale od razu mieć odpowiedni lokal. Jeżeli sami przeprowadzamy dostosowanie lokalu do naszych potrzeb, robimy większy remont, montujemy stałe wyposażenie np. klimatyzację, wtedy musimy z właścicielem lokalu zawrzeć umowę, która zabezpiecza nasze interesy, ja jednak odradzam takie rozwiązanie. Teraz na rynku jest sporo odpowiednio przystosowanych lokali a pieniądze przeznaczone na remont od razu lepiej przeznaczyć na rozwój. Ale najważniejsza jest lokalizacja. Sprawdzamy, co jest w okolicy, jaki klient mieszka i pracuje obok, czy obok sklepy i usługi, cieszą się sporym powodzeniem u mieszkańców. Dobry dojazd do naszej firmy i miejsce do parkowania. Warto wcześniej poświecić kilka dni obserwując miejsce o różnych porach dnia policzyć ilość przechodzących ludzi.

dav

ETAP III Dostawcy

Bardzo ważną częścią naszego biznesu to sprawdzeni dostawcy. Musimy mieć szybki dostęp do różnorodnego materiału roślinnego w dobrych cenach i świetnej jakości dostarczonych w odpowiednie miejsce i czas.

A Lokalni producenci największy nasz skarb oni mają zawsze najświeższy towar bez pośredników.

B Lokalne giełdy kwiatowe i lokalne hurtownie kwiatowe tam na bieżąco podjechać i zrobić zakupy.

C mobilni dostawcy.

D specjalistyczne firmy oferujące dostawy do kwiaciarni bezpośrednio z giełdy kwiatowej w Holandii oferujący najszerszy asortyment z roślin z całego świata wysokiej jakości.

Optymalne jest korzystanie ze wszystkich tych wersji.

bst

Podsumowanie

Odpowiedniej jakość i wybór materiału roślinnego w połączeniu z naszą wiedzą i umiejętnościami, jest podstawą sukcesu biznesu florystycznego. O naszym sukcesie lub porażce zadecyduje jakie kwiaty i rośliny i usługi zaoferujemy, czy będziemy oferowali nowości roślinne i unikatowe usługi jak, poradzimy sobie z reklamą mediach społecznościowych. Nie wystarczy mieć dobry produkt czy usługę, sztuka jest dotarcie z tym do klienta, a Internet teraz nam to znacznie ułatwia. Kwiaciarnia, czy pracownia florystyczna nie jest sklepem, jest zdecydowanie firmą usługową. Ważna jest wartość dodana od początku, lepiej nastawić się na bardziej wymagającego klienta, ale takiego, który zapłaci nam za naszą usługę. Nie zwracać uwagi na klienta, który będzie porównywał nasze ceny z dyskontami, bazarami czy nawet giełdą kwiatową. Taki klient nie da nam nigdy zarobić. Zarabiamy na naszej wiedzy i umiejętnościach nie konkurujmy nigdy niską ceną, bo przegramy z dużymi graczami. Nasza firma ma być od początku wyjątkowa, wyróżniać się na tle otoczenia. Zawsze musimy być o krok przed innymi, musimy być mili i uśmiechnięci. Na początek starać się jak najwięcej pracować sami, pracowników zatrudniać, dopiero kiedy wiemy, że na siebie zarobią. Wiele osób popełnia błąd, zakładając kwiaciarnie bez wiedzy i umiejętności, uważając, że wystarczy zatrudnić fachowca. Ok. ale fachowca trzeba od razu bardzo dobrze wynagradzać, a która nowo startującą firmę na to stać? W Biznesie liczy się zysk, a nie obrót, dlatego ważne jest odpowiednie rozplanowanie dnia tak, aby samemu móc, jak najwięcej zrobić. Tyle samo czasu zajmuje zrobienie bukietu za 30, jak i 100 zł. Nie sztuka utyrać się, aby zarobić 50 zł, w tym czasie można zarobić 150 zł. Nie warto przyjmować zleceń, na których niewiele zarabiamy, w tym czasie możemy przygotować kwiaty, przestawić kwiaciarnię, umyć witryny, zamiast zapłacić za to pracownikowi. Przed zatrudnieniem pracownika prosta kalkulacja np. pensja pracownika plus koszty zatrudnienia 4500 zł. To taki pracownik musi nam miesięcznie zrobić min 9000 dodatkowego obrotu, żebyśmy wyszli na zero.

Życzę Wam powodzenia.

W razie pytań piszcie na redakcja@floraplus.pl